Skip to main content

Kandungan 39 Minggu -Detik bersalin Ammar (baby 4)

16.03.2014 ~ Ahad
6.49 pm ~ 3.54kg ~ normal & x jahit ~

Sebelum gerak ke PAC HKL . sok sek semua siap 2.30pm baru gerak. Pergi giant jap beli samsung note 2 charger baru. Nak shopping ckit mkn ringan2 nk bawak g sepital. Sakit?? Aww..makin kerap. Tapi boleh tahan lg. Siap pesan dgn papa ni sakit nk mkn org..jgn wat lawak time ni.rase nk sepak org jer.. papa bebel je suh tunggu dlam kete xnak.sebab..mama nak jln lg..supaya bukaan tu cpt sikit tbukak.. papa cakap ni keje org mengarut dah kuar air ktuban leh jalan2 lagi..hehe.lantak..

Pas beli biskut, roti , air , uncle jack nasi ayam , buah, eskrim..yea sempat mkn eskrem sblm bsalin ;) .ckp dgn papa cpat sikit rase nk mneran.sakit pun makin awww!
Sblm nek kete g toilet nk tkencing.seee... lendir + darah + pad penuh dgn air ketuban...oh..kena cepat..

Mase tu kul 3lebih.pjalanan ke spital makin tegang.mama dah rase xboleh blah sakitnye.nak wat lawak pun xboleh dah.cakap dgn papa xnak beranak la.sbb takut dan sakit sgt.heehe.papa gelak.ok fine. Dia nyanyi2 plak dlm kete.haa time ni dah xboleh nak dengar nyanyi2 dah.mmg skjp2 sakit.anak2 wat hal bising2 pun abis kena marah.sakit ooo..pesan kat papa jgn langgar bonggol jln sbb sakit.

Sampai spital.ingat nk naik wheelchair tapi ble dah sampai nak jln lagi nk cepat bukak.kang xbukak bnyk jln kena masuk wad dlu malas r.

Cek punya cek sesi saringan. Oh xde org.bagusnye.doc pun rilek je.nurse pun rilek2 je tgu org. Smpai tu aku je yg kritikal dkt situ sbb muka dah kelat semacam.sakit :( cek berat , cek air kencing , cek kontraksi , cek bukaan dibuat oleh misi.dia.seluk punya lama.dia ckp baru 4cm.jauh lg kpala.aku tgk tgn dia pun pendek.mmg la xsmpai kpala...pastu dia panggil doc .doc lelaki melayu kat meja td cek double confirm .. A ah 4 cm sah masa tu azan asar...pastu dia amik sample air tuban sikit utk dohblem confirm yg leaking tu air tuban atau air kencing.skali mmg btul air tuban la.nasib baik doc tu wat keje mintak maaf dulu & sopan santun.kalo x nak marah jer dah ni.ok pastu kena salin baju smntara tgu nak dihantar g labor room.tgu punya tgu aku mintak hband air fatimah , air musoffa , vco liquid.semua tu aku bedal.sbb tau dlm lbor room nnti xleh dh minum air.mase ni xlekang dr zikir dan selawat.sakitnye makin awww awww!

Pastu doc tadi panggil utk scan kononnye.suh baring kat katil sblh pc scan tu.ok..tbe dia dtg dgn doc pakar mase dkt wad dlu..doc ni mengesahkan aku boleh masuk lbor room ke x. Ok doc ni dh memang pakar kot.dia tanye2doc td tukang tulis n jwb soalan dia.dia ckp xyah scan la.dia pegang perut aku tolak sana sini ckp keadaan bb dah stanye berat bb dlu2.dia ckp keadaan bb dah somwthing2.bb dlm perut around 3.3kg- 3.5kg. & ok send her to lbr room now. Tu jer..

Pastu doc pasang jarum kat tgn & amik darah.anak2 mase tu main2 dlm pac tu.time ni mmg aku sakit.dh duk kt welchair tp mls nk pk.doc2 lain boleh gurau2 dgn bdak2 ni.alwan jadi perhatian.aeman cam biasa mencapab.aryan mcm prihatin dkt aku & alwan sgt la.aje konon.nurse pun same tlg jage bdk2 ni smntara hband g uruskan hal warded.sbb ape dorg melayan ank2 aku.sbb xde org.huhu.kalo ramai konpim ank aku serabut tu kena marah da.. alhamdulillah keadaan mase tu xtegang .dikelilingi smua org baik jer.pas setel smua nurse tolak aku g lbor room.sblm tu sesi salam ank2 dan papa..heheh cter sedih jap..

Sampai lbor room.aku duk bilik ujung blk 15.dlm melintasi blik2 tu aku nmpk pelbagai keadaan org yg nk tberanak mase tu.dnga jeritan org mcm2 bunyi ada.dh rase mcm syurga neraka.jerit mintak tolong.kat dpn kaunter tu ade mkcik tu tjelepuk menangis dkt lantai.staf2 dlm lbor room tngah tenangkan mkcik tu.xtaula sbb ape.aku jd risau.tp fokus kat sakit ni.. huhu

Dlm labor room.alhmdlillah misi baju biru yg jage aku tu baik.dia tanye ape doc kat bawah ckp.dia trus wat keje.dia cek jln lg.dh 5cm.mase tu kul 5.30ptg. Dia watla ape yg patut.salin tu salin ni.pasabg ctg kat perut.jap2 dia tgalkan aku sensorg kat bilik.jap2 dia tulis fail.ntah aku xingat ape lagi dia wat.aku tbaring sambil.berzikir.mata xleh bukak dh ble kontraksi kuat dtg.mase tu 3:10 & 3:5 kontraksi.dia  masuk tgk aku dh mcm ape.dia tanye knapa nangis.aku ckp sakit..dia suh zikir bnyk2.dia kuar masuk2 tu jela keje dia..huhu..xpelah.aku pun malu ble org tgk aku nangis2 mnahan sakit..pastu dtg sorg lelaki baju biru.aku ingat dia staf nurse gak.tapi misi tu panggil dia docter.doc tu cek bukaan.6cm mase tu pkul 6pm.doc tu pecahkan air ktuban.dia cek perut.pastu dia buang air kencing aku kat bawah.aku xtau doa wat ape mase tu.aku ingat dia tgh pasang ape2 kat bawah tut.aku rase nk tkencing sgt.riso tkencing aku bgtau la yg aku nk buang air kencing je rase.hehe.misi tu ckp xpela kencing je puan.doc mmg tgh buang air kencing puan.lorr..ye ke..malu..kencing dlm tray.agak 2tray penuh.malu letak tepi dah mase tu... nasib baik doc islam.spnjg dia wat keje dia bace zikir allh,subhanallah, bismillah,allahuakbar &bgtau aku ape yg dia nk wat kat aku.xde main redah je.sekali lagi aku bersykur doa aku termakbul spnjang hamil supaya allah bagi aku org2 yang baik2 layan aku ktika aku nak bsalin nanti. Pastu dah sesi smua tu. Aku blunjur kaki ditutup aurat.dah sopan balik.xtbukak tdedah dah.malu..misi tu kluar masuk lagi.tgal dokter tu je tulis2 repot kt file.smbil tu tanye aku soalan mcm2 aku ngah sakit tu tpkse gak la jawab.smpai tahap kontraksi kuat dtg aku mcm nak marah blk dokter tu tanye aku xhabis.dia tgk aku mcm tu.dia bgtau la.. puan bsalin cpt sikit la..sy estimate pukul 10 puan bsalin.tp kalo boleh puan bsalin la sblm kul 8.eh?? Aku pelik..aku tanye kenapa??? Sbb sy habis keje kul 8.nnti doc lain on duty lak amik kes puan.huhu..gaggaa.. aku takut la sbb doc lain xtau lg cemana kerenahnye.doc ni pun dh ok spnjg aku bsalin 3 ank mcm2 doc aku dh jumpa..so aku nk doc ni je hendle kes aku.xmo la doc lain.pastu dia tanye suami puan mane kalo ade panggil masuk la teman.aku bgtau la ade ank kecik.tgh2 sakit tu aku baru teringat nak pggang hp.aki mintak kbenran dokter nk contact suami.dia ckp.silakan.skali tgk msg suami "awk ok ke?" Nk msg bgtau la bukaan dh bpe& sekian2& kalo nk jenguk meh la jap masuk dlm tu. Tapi xharap pun dia masuk..sbb ank2 sape nk jage.lagi2 si alwan tu perlukan perhatian.ilang skjp je habis la.. ok..mulut pun xreti berzikir.ingat allah.rase mcm nk teran.tp okay lagi leh tahan..skali tgk keliling bilik aku xde org.aku je sorg dlm tu.allahuakbar.sakit makin kuat la. Tbe2 tgk pintu eh..abg masuk..tkejut..dh la mmg tgh sakit nk nangis je.skali nmpak muka dia trus nangis.waa...sakit sangt dah mase tu.xboleh nak kate ape.. adengan pesan mesan2 drama hibdustan jap.adeke dia suruh amik yasin tu baca..time ni dh xboleh nk pegang ape dah.rase nyawa dihujung tanduk.macam ditarik2 je time tu..rasa xsanggup teruakan lagi dah..papa pun nk kluar cepat sbb anak2 kat bawah risokan alwan..mintak dia bacakan yasin kat mama..doakan mama..mama xlarat sgt dh ni..tbe dia nak kuar tu mama rasa nak teran sgt..mintak dia panggil misi ckp nak teran..misi td dgn sorg lg masuk.kelam kabut.papa pun dah hilang. Yg misi in charge tu cek bukaan dah 8cm. Dia ckp ok tgu jap sy siapkan ape yg patut.dia suh aku kangkang naik kaki.bukak dh smua.ah lantak la.its da time..aku dh rase nk teran ni.even xsure btul ke dh boleh teran..ya allah mmg ade satu putaran dlm perut yg nak buatkan aku mengucap kuat2 allahuakbar! Mata aku xboleh bukak dah tgn pegang katil.misi bdua tu seluk lagi..dia ckp..ha teran la skrg.. tbe2 aku lupa skil teran camne..aku try eek mcm nk berak tu..tp xjd kluar sore jer..dlm hati bkata aik camne aku teran gini.mungkin belum mase lg nk teran kot.sbb slalu snng je teran.. aku masih pejam lagi mata fikir cara. Ak teran macam mana .. series tadi salah car ke.. lupa dah macam mana nak teran ni..rase macm nk give up..sbb sakit sgt..

Yg misi jaga aku tiba tepuk muka aku..puan jgn tido.. teran.. sy dh rase kepala bebi..huaaa.... aku ttdo ke...huhuh...aku rasa aku tengah fikir tadi cara meneran macam mana boleh tertido.. aku terus teran..teran dgn suara..aku teran jela macm mana pun ..asal teran..kali ni bnyk kali aku cuba teran..sampai sakit kerongkong aku serak tekak.misi lg sorg tu ckp puan jgn teran dgn bunyi nnti sakit tekak..ah..memang dh sakit tekak pun..huhu..aku bernti skjp sbb penat... totally dlm 5-6 kali teran aku tbe2 dnga kat luar bising mcm org tgk bola bisingnya.sore laki pempuan bsorak.lagi 1, 2 ,3 sikit lagi.mmg havoc la kat luar dnga org jerit2 teriak.pastu dnga pempuan jerit kuat.aik buroknue bunyi.aku meneran kuar sore pun dh bising..huhuh..kau dah kenapa smpat lagi tu kisah bunyi org lain meneran compare dgn aku...gila..
Misi dok tekan  perut seluk bawah aku... misi ckp sikit lg puan satu kali teran kuat2 bb dh boleh kuar ni..


aha! Aku pun ape lagi tarik habis... push.aku dnga misi ngucap alhamdulillah pandai pun teran.dnga bb nangis.pkul 6.49petang.ahad... dnga dorg ckp besarnye bulat macam bola ni bb ni. 


Bb ni nangis mmg kuat.aku lega..Nilah first time lahir aku mls nk tgk bb tu ok ke x.Selalu benda pertama aku tengok cukup tak sifat dia ada cacat cela tang mana. Riso aih. Dah tak kira bb boy ke girl.yang penting aku lega..aku nk tdo je lelap mata.dan2 soalan btalu2 sorg tanye ni bb boy ke girl.sorg lagi nk kluarkan uri.nk inject kecutkan uri tu kat peha..aku sakit kat bawah..dia g inject kat peha..walaupun sakit bsalin tu sakit.tp aku masih seram tengok jarum inject kat peha tu.misi ckp jgn pegang puan susah nnti nk inject.rilek je.x yah jahit.xkoyak.hahah.ntah pape aku.bb aku mls nk amik kisah.aku ckp aku nk msg husband boleh.aku msg suami bgtau dh beranak.diorg kejekan bawah aku n bb.aku redha jer. 


Tiba doc laki tu baru masuk.aik.patient saya dah beranak ke? Knape xtgu saya awak.kenapa tk panggil sy? Kan sy dh ckp cepat ni progress.masin mulut sy.doc tu mcm xpcaya..hehehe.


Doc tu kuar pastu aku nmpk suami kat pintu.aku bgtau nurse ade husband.nurse suh hband masuk. Sbnanye mmg misi tngah sibuk mase tu ursuskan aku dan baby.kbtulan abg sampai dia suh abg pegang baby.aku suh abg azankan.hee..alhamdulillah syukur.walaupun suami tak tengok aku bsalin td sepantas kilat.. 

tapi aku bsyukur aku dpt bsalin awal..kesian dkt ank2 dkt luar..mesti dorg pun dh penat kat luar.dh la xboleh masuk tgk aku..sorg misi masih kejekan perut n bawah aku.sorg misi lagi ajak suami aku kluar bawak bb nangis je bb tu..papepun biarlah.lega dah..

Aku dibiarkan sorg dlm bilik tu.aku penat.aku masih rase sakit perut. Macm kontraksi lagi.pedih gle.nyut nyut.aku try nk tdo xboleh .aku pejam mata.aku rehat kpala pulak mmg blank time tu.. ntah sampai pkul bpe ntah aku baru teringat suami.aku pegang hp dlm nk pkul 7 lebih suami msg tanye aku ok x.then aku bls msg ok. Dia ckp nak balik dah.sbb ank2 dh ngamuk.oklah.aku yekan je..aku xlarat..alhamdulillah.aku ckp nk tdo.pnat sngt.tuhan je yg tau camne penat aku rase time tu.mcm lari pecut sprinter 100m tp sejuta km penatnye + sakit gle perut tu...boleh??? Hehe..

Tunggu punya tunggu mane bb ni.. xde sape bg aku mnum milo..huhuh.ape boleh buat tdo jela..tp xleh tdo..sbb sakit..ade staf sesekali baju biru lelaki dtg tanye aku ok x.rase ape skrg pastu dia tulis buku.time tu aku dh mgigil beku dlm tu sejuk ya amat tgk jam dh kul 9. Tbe 2 misi td dtg bawak bb sorg lg aku ngadu sejuk gigil bibir aku cakap. alamak.dia minta maaf dkt aku sbb tlupa nk bgi aku mnum n slimut aku lepas aku bersalin tadi. misi sorg lg bg bb dkt aku.suh aku susukn bb.dia ckp drh aku bnyk kluar.stay dlu dlm ni.xhabis kluar lg uri.yg misi td bawak air susu dgn blanket.pastu dia suh aku kangkang lagi mcm nk bsalin td.. aik???

Dia tanye sakit x perut aku ckp ye sakit sgt..tbe dia seluk bawah aku lagi..abis di rodok2nye perut mcm tgh kluarkan ssuatu dari perut aku mlalui bawah.nurse sorg lagi ckp.haa bnyk tu kluar..kan dh ckp td mmg xhabis kluar..aku xpnah jalani proses seluk kali ke 2 lps bsalin..waaa..mmg tkejut plus sakit! Tapi aku tgk ade 2 bekas tray besi dia buang dlm sink.mungkin darah beku.mungkin uri xhabis kluar.tapi aku rase lega sikit perut lepas tu...benda keras bisa mncucuk2 yg aku rasa mcm kontraksi kuat gila nak beranak lagi td tu rase kurang sikit.ajaib!

bleeding pun fresh blood lps tu..nurse tu bual2 dgn aku.main2 dgn bb. puji bb aku.aku rase rilex.dia ckp puan rehat dlu dlm ni tgu stabil nnti dorang tolak aku ke wad.dia ckp dia nk balik dah habis shift.pastu dia mintak maaf sbb tlupa tadi tgalkan aku lama sejuk x bg mnum sorg2 td sbb wat report.


eee..xpe2..layanan dia dh ckup baik.pastu sblm dia balik mninggalkan aku aku tanye la dia.dh ade ank ke blum.dia ckp umo 25 blum ade ank lg..dah lame kawin .dh usaha mcm2 nk ade ank dgn suami.mkn tu mkn ni mkn shaklee mkn ape jela.tbe aku ksian lg kat dia..aku doakan dia dpmudahkan dpt cahaya mata sbb aku rase mngalir ikhlas n dedikasi nye dia treat aku yg sakit kat dlm lbor room tu..dhla baik.buat keje layan aku kt dlm lbor room tu pun baik je .aku bg 10 markah kat dia.perut aku yg sakit gle td pun dh rase lega lps dia rodok seluk kali ke 2 tu..smoga dia cpt dpt bebi  lps ni. amin.

Ok tinggal lah aku  sorg2 susukn bb. Kul 10.45 mcm tu baru tolak masuk wad..

Kronologi bersalinkan ammar (putera ke 4)
Jumaat : lps maghrib kluar lendir pekat berdarah
Sabtu : lps zohor keluar lendir pekat berdarah
Ahad : Subuh keluar lendir cair berdarah
12.45 pecah air ketuban kt umah
4.30pm bukaan 4cm
5.30pm bukaan 5cm
6.00pm bukaan 6cm docter pecahkan air ktuban
6.30pm bukaan 8cm
6.49pm bersalinkan bb boy normal xjahit 3.54kg.

Ni bersalin tanpa ubat, bantuan , paksaan, tanpa pain killer, etc..smua semulajadi..

Alhamdulillah sakit itu nikmat..


Nilah budak bulat tu. Semoga jadi anak soleh. Amin

Comments

  1. Hanis..kenapa cm lbh kurang je cite aku besalinkn si aidil?haha..btw tahniah ye.da 4 org da ank ko.semua putera plak tu.seronok tgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh eh @nadiah hamdan. Tak sangko ko ade di blog aku yek..hehe..welcome :)

      Tahniah jugak dpt baby boy.dah sepasang ye ! :)
      Takpelah berapa pun ank & apepu jantina dia asal dia membesar dengan sihat..amin :)

      Bdw harini aku nak buat entri post baru baby aku masuk hspital kena tahan wad pulak.. nanti ko follow la yek.ade citer best sensasi as a parent should know the truth :)

      Delete
  2. Berapa hari selepas kontraksi 36 minggu aritu? Macam sama je pengalaman perut mengeras tak berenti ni
    ..
    Huhuhu

    ReplyDelete

Post a Comment

KOMEN DAN PERTANYAAN SILA TULIS DI RUANGAN INI YA

Popular posts from this blog

Pengalaman keluar hingus lendir di telinga baby Ammar

Tajuk kasi gempak sedikit . Ceritanya dah seminggu berlalu baby Ammar alami keluar cairan seperti hingus di telinganya . Cairan tu warna hijau dan lekitnya macam hingus dia. Nak kata nanah bukan tau ! Sebab nanah tu berbau tapi ini tidak berlaku. Telingamacam biasa bau baby oil kalau lepas mandi & refreshing time tu . Tapi akan berbau mashamm semula selepas dia berpeluh , tapi tidak le berbau busuk seperti nanah.. So mama tak rasa dia ada masalah penyakit dalam telinga atau pun torek ke hape ke.. Keadaan dia pun takla menggaru telinga. Tak usik sangat telinga. Cuma perasan bila telinganya terlalu penuh dengan hingus lendir hijau tu , kalau mama tak cepat bersihkan dia usikla telinga dia tu..macam tak selesa tau.. FYI cairan n seperti hingus tu banyak sangat pekat likat sehingga menutupi keseluruhan lubang telinga dia tu.. Hahha.. Kan! Setiap anak tu lain-lain masalah kisah dia .. TAK SAMA TAU ! Yang ni pun tak pernah terjadi pada anak mama yang lain tu. Yang 3 abang dia tu takde pe

KANDUNGAN 37 MINGGU : TANDA BERSALIN

 Alhamdulillah.. kandungan ke 4 ni sampai jugak ke tempoh 37 minggu... Ok.. hari ini dah mula sakit-sakit balik tapi tanda masih tak keluar lagi . Mari saya senaraikan apa yang berlaku sekarang : - Keseluruhan perut mengeras dan meregang. Yang ni rasa maacam keras macam batu. Tak tau apa yang baby buat kat dalam tu. Tapi bila mengeras ni datng bersama rasa sakit sangat. Pakej lengkap la. Sakit dalam perut rasa memulas-mulas perut , pinggang dan punggung. Tempoh mengeras ni lama 5 minit dan 10 minit. Dalam 1 jam tu banyak kali. Huhuhu..masih x nak lagi pergi hospital.. Kadangkala baring tak meredakan keadaan , duduk juga tak meredakan keadaan. Tak tau dah rasa nak gayekan macam mana lagi ni. Sakit pinggang dan bahagian belakang . Keseluruhan punggung/pinggul belakang rasa sakit berdenyut mencucuk-cucuk. Pastu terasa la diri ni sangat2 gemuk... Susahnye jadi orang gemuk sebab nak bangun susah nak jalan susah. Ditambahkan dengan rasa sakit. Ni pun pakej lengkap gak. Kerap b

36 MINGGU MENGANDUNG.... KONTRAKSI SUDAH BERMULA

Al maklum.. ini adalah kandungan yang ke empat.. nama baby pun dah standby... Suami nak nama yang "tut"...  Okeylah...Sebenarnya 2-3 minggu lepas dah rasa kontraksi..Tapi tak tahulah mana yang betul mana yang palsu.. Main-main pulak.. Lagi satu dah rasa macam2 sakit.. Kalini tak tau sakit mana yang paling sakit.. Dah lali kot dengan segala rasa kesakitan... Malas pun ye nak gi hospital takut warded macam dulu-dulu tapi tak bersalin2...Ni tanda tak ada...Cuma perut mengeras kerap , sakit ngilu2 dan nyeri2 dekat tut , dekat pinggang , kaki macam nak terputus rasa kalo jalan..pinggang kadang2 rasa nak patah... baring salah..duduk salah... berjalan salah... ish serba tak kena...  Last week pergi hospital selepas KKIA tempat cekup biasa tu refer suh gi hospital..Sekali g hospital dia lembik pualak pastu takde sakit, takde kontraksi..  hemm..mama blur bila doktor tanya kenapa awak datang sini.. berbekalkan surat reference klinik tu lah..doktor tak jadi tanya banyak2... huh